Případová studie: Jak digitalizace a robotizace proměnily provoz lékárny s pomocí dotací 

Lékárna U Zlaté koruny v Kyjově prošla revoluční změnou díky digitalizaci provozu a robotizaci. Tento krok výrazně zvýšil efektivitu, snížil chybovost a zlepšil zákaznickou zkušenost. Podívejte se, jak projekt vznikl a jak se na něm podílel GRANTEX v rámci dotační podpory pro lékárny. 

Jan Koňarik

20. 10. 2025
dotacelekarna

SHRNUTÍ PROJEKTU

Digitalizace a robotizace provozu lékárny

Lékárna U Zlaté koruny

Masarykovo náměstí 12, Kyjov

5,0 MIL. Kč

způsobilé náklady

35 %

míra podpory

1,7 mil. Kč

dotace

Řešení – robotizace a nový systém

Lékárna U Zlaté koruny se rozhodla investovat do automatizace, aby zefektivnila svůj provoz, zvýšila produktivitu a snížila náklady. Zvolila robotický logistický systém od společnosti Gollmann, a to především díky jeho kompaktnosti, která umožňuje maximální využití prostoru.  

Implementace proběhla v úzké spolupráci s dodavatelem informačního systému FARMIS. Lékárna U Zlaté koruny byla dokonce první v České republice, která tento systém s robotem Gollmann propojila. Díky tomu mohl robot začít fungovat prakticky okamžitě. 

Vlajková pobočka s tradicí

Lékárna U Zlaté koruny v Kyjově je vlajkovou pobočkou společnosti SWISSPHARMA, spol. s r. o., která na jihu Moravy provozuje síť lékáren a výdejen. V Kyjově zaměstnává 12 lidí a dlouhodobě si zakládá na nezávislosti a osobním přístupu k pacientům. 

Součástí jejích služeb je i magistraliter příprava (výroba léků na míru podle individuálního receptu) přímo v laboratoři lékárny, včetně sterilních přípravků připravovaných v laminárním boxu. Lékárna nabízí také široký sortiment zdravotnických prostředků, například moderní pomůcky pro vlhké hojení. Kromě toho zajišťuje rozvoz inkontinenčních pomůcek a provozuje výdejny v okolních obcích, aby byly dostupné i obyvatelům mimo Kyjov. 

Výchozí stav a problémy před digitalizací lékárny

Před zavedením automatizace byl provoz lékárny spojen s delší časovou náročností. Léky byly uloženy na několika místech, a pokud se nenacházely v přední části, museli je zaměstnanci hledat v zázemí nebo dokonce ve skladu vzdáleném přes dvě ulice. Vychystání jedné objednávky tak často trvalo několik minut. Elektronické recepty sice pomáhaly snižovat chybovost, ale samotná expedice i následné kontroly vyžadovaly značnou pozornost a čas.  

PharmDr. Josef Šuja (vedoucí lékárny)
Předtím jsme měli léky na třech až čtyřech místech. Pokud nebyly v přední části, museli jsme jít do zázemí. A máme lékárnu v podstatě přes dvě ulice, takže ten záložní sklad byl vzdálený asi dvě minuty chůze tam a zpátky.

Jak klienti reagují na digitalizaci a automatizovaný výdej léků?

Změnu si pacienti rychle všimli a reagovali na ni s překvapením i zájmem. Pro mnohé je robotický sklad něčím neobvyklým, protože není vidět a vše probíhá „za zavřenými dveřmi“. Překvapení ale brzy vystřídala spokojenost – robotizace umožnila farmaceutům věnovat více času samotné péči o pacienta a osobnímu poradenství. 

PharmDr. Josef Šuja (vedoucí lékárny)
Někteří žasnou, myslí si, že je někdo zavřený ve skříni, protože robot není vidět. Ale většina chápe, že teď máme na pacienty více času. Vidím v tom velký benefit, robot nám dává více času na pacienta.

Také zaměstnanci si na nový systém rychle zvykli. Školení probíhalo postupně během běžného provozu, takže nebylo nutné lékárnu zavírat. Obsluha robota je intuitivní a magistři se dokázali do procesu zapojit bez komplikací. Nový systém vnímají jako usnadnění práce, které jim odlehčuje od rutinních úkonů a umožňuje zaměřit se na odbornou část profese. 

Výsledky digitalizace lékárny v Kyjově

Digitalizace přinesla lékárně už nyní několik jasných benefitů:

PŘED PO
PharmDr. Josef Šuja (vedoucí lékárny)
Chybovost se určitě snížila na minimum. To je stoprocentní. Velkým přínosem je také automatický zaskladňovací systém. Zaměstnanci zezadu přinesou bedýnku z distribuce a robot si to sám zaskladní.

Budoucí plány na digitalizaci

SWISSPHARMA plánuje do budoucna zavádět digitalizaci i v dalších provozovnách. Robot by se mohl objevit i v druhé lékárně. Společnost SWISSPHARMA také využívá elektronické cenovky na dvou pobočkách a plánuje je postupně zavést i v dalších lékárnách. 

O spolupráci s GRANTEXEM

O GRANTEXU se v lékárně dozvěděli díky doporučení od dodavatele technologie. Před rozhodnutím si ověřili reference a zaujala je téměř stoprocentní úspěšnost u dotačních žádostí tohoto typu. 

PharmDr. Josef Šuja (vedoucí lékárny)
Bylo vidět, že každý člověk v GRANTEXU přesně věděl, co má dělat. Díky tomu byl celý proces získání dotační podpory rychlý a bez komplikací.

Uvažujete nad zefektivněním provozu své lékárny pomocí dotací? 
Podívejte se, jak vám může GRANTEX pomoci. 

Program: OP TAK – Digitální podnik  

Zaměření:Podpora zvýšení digitální úrovně podniků prostřednictvím nákupu a zavádění pokročilých nevýrobních digitálních technologií určených k automatizaci, digitalizaci dat a efektivnějšího propojení a řízení firemních procesů. 

Chcete být i nadále v obraze? Sledujte nás také na LinkedInu!

Jan Koňarik

Jan je obchodním manažerem GRANTEXU se zaměřením na poradenství ve zdravotnictví a farmacii. Kromě toho se specializuje na digitalizaci, technologie, výzkum, vývoj a inovace. V oblasti dotací působí od roku 2010, kdy zastával odborné i řídící pozice na Ministerstvu práce a sociálních věcí, Ministerstvu obrany a Státním ústavu pro kontrolu léčiv. Zkušenosti získal také při spolupráci s vysokými školami, Hospodářskou komorou a Svazem průmyslu a obchodu.

Ve volném čase nejraději cestuje a poznává nová místa se svou rodinou.

MÁM ZÁJEM O DOTACE

Vyplňte formulář a my se vám co nejdříve ozveme zpět. 

    Přejít nahoru