Program CFF je hybrid – pro získání dotace je třeba uvažovat mimo zavedené hranice

Ve středu 15. 6. 2022 byla vyhlášena 4. výzva programu The Country for the Future (CFF), který mezi ostatními dotačními programy vyniká ohromnou variabilitou podporovaných projektů. Zároveň však klade specifické požadavky na základní nastavení projektů.
Divinova

Veronika Divinová

16. 6. 2022

Pokud dotační problematiku v ČR alespoň trochu sledujete, máte zkušenosti s přípravou žádostí, či čerpáním dotací, víte (a často narážíte na problém), že každý program má striktně a celkem úzce vymezené téma, oblast nebo aktivity, které podporuje. Klasickým příkladem je rozdělení programů v OP PIK (brzy již v novém kabátu jako OP TAK). Pokud se vaše firma rozhodla například vyvinout a začít vyrábět nový produkt, mohli jste během několika let postupně žádat v min. 3 různých programech – V Potenciálu na vybudování výzkumného zázemí, v Aplikacích na mzdy a materiál spojených s vývojem samotným a nakonec z Inovací na pořízení výrobní technologie. Fajnšmekři pak ještě v mezičase stihli podat žádost v Inovačních voucherech (smluvní VaV nakupovaný od výzkumných institucí), Marketingu (účast na mezinárodních veletrzích) či Digitálním podniku (pořízení ICT), aby nový produkt řádně podpořili.

V poslední výzvě dostalo dotaci 94 subjektů, díky GRANTEXU 23 z nich. Za celou historii CFF má společnost GRANTEX úspěšných 28 z celkových 142 projektů (z toho již 6 ukončených a úspěšně vypořádaných).

OD VŠEHO TROCHU

Cílem CFF je zavádění inovací do praxe. Program definuje 3 kategorie:

 

  • inovace produktu (typicky vývoj nových či zlepšených výrobků)
  • inovace postupu (například automatizace výroby, budování digitálních obchodních kanálů)
  • organizační inovace (téměř výhradně digitalizace = pořízení či vývoj různých informačních systémů)

Projekt není omezen na výběr jedné aktivity – jednoho typu inovace, ale vše lze zcela volně kombinovat. Jediné omezení je, aby vše bylo logicky provázané a jednoznačně souviselo s hlavní linií záměru. Například společně s novým výrobkem mohu inovovat CRM s argumentem, že jde o nezbytnost, pokud chci být schopen efektivně obsloužit větší počet zákazníků (vč. zahraničních), kteří o nový produkt projeví zájem.

 

Investiční vs. provozní dotace

Velice zajímavým parametrem CFF je, že způsobilé jsou investiční výdaje (např. pořízení strojů) i provozní náklady (mzdy, smluvní výzkum, materiál apod.). To v podobném rozsahu žádný podobný program neumožňuje. Váš projekt tak může spočívat třeba ve vývoji nového produktu (vlastními silami, ale i zakázkově) a pořízení technologie na jeho sériovou výrobu. V tomto smyslu má samozřejmě i CFF jistá omezení – zejména jste limitováni tím, že některé rozpočtové položky jsou v režimu de minimis. Program je také propagován zejména jako dotace na provozní náklady, nikoliv jako investiční. V prvních 2 výzvách (z celkových 3 vyhlášených) bylo dokonce pravidlo, že investiční výdaje mohou tvořit max. 50 % rozpočtu.

De minimis je režim podpory, který umožňuje jednomu subjektu (nebo skupině propojených subjektů) čerpat v období 3 po sobě jdoucích let dotaci (z různých zdrojů) maximálně do výše 200 000 EUR. Praktický důsledek tedy je, že podnik, který dosud žádnou podporu v tomto režimu nečerpal, může žádat v The Country for the Future maximálně o dotaci 200 tis. EUR (přibližný ekvivalent 5 mil. Kč).

NĚCO NAVÍC OPROTI JINÝM PROGRAMŮM

Zavádění inovací je z pohledu CFF komplexní záležitost. De facto okamžitě po ukončení realizace by vám výstupy projektu měly začít generovat ekonomický přínos. Díky tomu lze do rozpočtu projektu zahrnout i náklady, které jsou v jiných programech nezpůsobilé. Může to být tvorba e-shopu (B2B, B2C platformy), jazykové mutace e-shopu, webu či dalších materiálů, certifikaci výrobků či výrobních postupů, náklady na design a další. Ale pozor, vždy musí jít o logickou a nezbytnou součást projektu a částky musí být přiměřené zbytku rozpočtu a velikosti žadatele. To nejhorší, co se vaší žádosti může stát je, že hodnotitel získá pocit, že se snažíte rozpočet uměle navýšit = čerpat větší dotaci, než byste na realizaci potřebovali.

PRO JAKÉ PROJEKTY JE TEDY CFF?

  • Generující nové tržby, nikoliv pouze úspory nákladů
  • Jsou inovativní jak pro žadatele, tak ve srovnání s konkurencí (ideálně, pokud můžete říci nebo obhájit, že inovace je v ČR unikátní, lépe v EU)
  • Naplňují principy Průmyslu 4.0 (tj. obsahují prvky automatizace, digitalizace)

Vhodné je tak kombinovat více aktivit do jednoho projektu – například spojit vývoj produktu s inovací jeho výroby (náhrada manuální výroby za automatickou linku) a digitální transformací.

Chcete mít jistotu, že podáte úspěšný projekt? Ozvěte se nám, rádi Vám se získáním dotace pomůžeme.

Chcete být i nadále v obraze? Sledujte nás.

Divinova

Veronika Divinová

Veronika pro vás pravidelně připravuje newslettery s novinkami nejen ze světa dotací, ale také z oblasti daní, účetnictví, práva, pojištění nebo auditu. Píše a publikuje články a spravuje sociální sítě.

MÁM ZÁJEM O DOTAČNÍ PORADENSTVÍ

Vyplňte formulář a my se vám ozveme zpět co nejdříve.

    *povinné pole





    Přejít nahoru