Program CFF je hybrid – pro získání dotace je třeba uvažovat mimo zavedené hranice
Pokud dotační problematiku v ČR alespoň trochu sledujete, máte zkušenosti s přípravou žádostí, či čerpáním dotací, víte (a často narážíte na problém), že každý program má striktně a celkem úzce vymezené téma, oblast nebo aktivity, které podporuje. Klasickým příkladem je rozdělení programů v OP PIK (brzy již v novém kabátu jako OP TAK). Pokud se vaše firma rozhodla například vyvinout a začít vyrábět nový produkt, mohli jste během několika let postupně žádat v min. 3 různých programech – V Potenciálu na vybudování výzkumného zázemí, v Aplikacích na mzdy a materiál spojených s vývojem samotným a nakonec z Inovací na pořízení výrobní technologie. Fajnšmekři pak ještě v mezičase stihli podat žádost v Inovačních voucherech (smluvní VaV nakupovaný od výzkumných institucí), Marketingu (účast na mezinárodních veletrzích) či Digitálním podniku (pořízení ICT), aby nový produkt řádně podpořili.
V poslední výzvě dostalo dotaci 94 subjektů, díky GRANTEXU 23 z nich. Za celou historii CFF má společnost GRANTEX úspěšných 28 z celkových 142 projektů (z toho již 6 ukončených a úspěšně vypořádaných).
OD VŠEHO TROCHU
Cílem CFF je zavádění inovací do praxe. Program definuje 3 kategorie:
- inovace produktu (typicky vývoj nových či zlepšených výrobků)
- inovace postupu (například automatizace výroby, budování digitálních obchodních kanálů)
- organizační inovace (téměř výhradně digitalizace = pořízení či vývoj různých informačních systémů)
Projekt není omezen na výběr jedné aktivity – jednoho typu inovace, ale vše lze zcela volně kombinovat. Jediné omezení je, aby vše bylo logicky provázané a jednoznačně souviselo s hlavní linií záměru. Například společně s novým výrobkem mohu inovovat CRM s argumentem, že jde o nezbytnost, pokud chci být schopen efektivně obsloužit větší počet zákazníků (vč. zahraničních), kteří o nový produkt projeví zájem.
Investiční vs. provozní dotace
Velice zajímavým parametrem CFF je, že způsobilé jsou investiční výdaje (např. pořízení strojů) i provozní náklady (mzdy, smluvní výzkum, materiál apod.). To v podobném rozsahu žádný podobný program neumožňuje. Váš projekt tak může spočívat třeba ve vývoji nového produktu (vlastními silami, ale i zakázkově) a pořízení technologie na jeho sériovou výrobu. V tomto smyslu má samozřejmě i CFF jistá omezení – zejména jste limitováni tím, že některé rozpočtové položky jsou v režimu de minimis. Program je také propagován zejména jako dotace na provozní náklady, nikoliv jako investiční. V prvních 2 výzvách (z celkových 3 vyhlášených) bylo dokonce pravidlo, že investiční výdaje mohou tvořit max. 50 % rozpočtu.
De minimis je režim podpory, který umožňuje jednomu subjektu (nebo skupině propojených subjektů) čerpat v období 3 po sobě jdoucích let dotaci (z různých zdrojů) maximálně do výše 200 000 EUR. Praktický důsledek tedy je, že podnik, který dosud žádnou podporu v tomto režimu nečerpal, může žádat v The Country for the Future maximálně o dotaci 200 tis. EUR (přibližný ekvivalent 5 mil. Kč).
NĚCO NAVÍC OPROTI JINÝM PROGRAMŮM
Zavádění inovací je z pohledu CFF komplexní záležitost. De facto okamžitě po ukončení realizace by vám výstupy projektu měly začít generovat ekonomický přínos. Díky tomu lze do rozpočtu projektu zahrnout i náklady, které jsou v jiných programech nezpůsobilé. Může to být tvorba e-shopu (B2B, B2C platformy), jazykové mutace e-shopu, webu či dalších materiálů, certifikaci výrobků či výrobních postupů, náklady na design a další. Ale pozor, vždy musí jít o logickou a nezbytnou součást projektu a částky musí být přiměřené zbytku rozpočtu a velikosti žadatele. To nejhorší, co se vaší žádosti může stát je, že hodnotitel získá pocit, že se snažíte rozpočet uměle navýšit = čerpat větší dotaci, než byste na realizaci potřebovali.
PRO JAKÉ PROJEKTY JE TEDY CFF?
- Generující nové tržby, nikoliv pouze úspory nákladů
- Jsou inovativní jak pro žadatele, tak ve srovnání s konkurencí (ideálně, pokud můžete říci nebo obhájit, že inovace je v ČR unikátní, lépe v EU)
- Naplňují principy Průmyslu 4.0 (tj. obsahují prvky automatizace, digitalizace)
Vhodné je tak kombinovat více aktivit do jednoho projektu – například spojit vývoj produktu s inovací jeho výroby (náhrada manuální výroby za automatickou linku) a digitální transformací.
Chcete mít jistotu, že podáte úspěšný projekt? Ozvěte se nám, rádi Vám se získáním dotace pomůžeme.
Veronika Divinová
Související články
MÁM ZÁJEM O DOTAČNÍ PORADENSTVÍ
Vyplňte formulář a my se vám ozveme zpět co nejdříve.