5 mýtů o krácení a vracení dotací
MÝTUŠ Č. 1: NEMÁM SE JAK BRÁNIT PROTI VRÁCENÍ ČI KRÁCENÍ DOTACE
To není úplně tak pravda. Ano, může se stát, že vás poskytovatel vyzve k vrácení dotace nebo vám její výši sníží. Pokud k tomu ale podle vás nemá důvod, je důležité začít proaktivně jednat. Můžete tak zabránit bezdůvodnému odnětí toho, co vám náleží. Právní předpisy vám umí poskytnout několik cest, jak se bránit.
Nejdůležitější je v tomto směru posoudit, zda je výzva ze strany poskytovatele oprávněná, najít k tomu vhodné argumenty a zvolit správný procesní postup. Ve všech případech vám rádi pomůžeme.
MÝTUS Č. 2: KDYŽ MĚ VYZVOU K VRÁCENÍ DOTACE, BUDU MUSET VRÁTIT VŠE
Opět to tak nemusí být. Pokud jste porušili podmínky a výzva k vrácení dotace je oprávněná, stále nemusí znamenat, že musíte vrátit celou dotaci. Poskytovatel může trvat na vrácení dotace v plné výši, ale vy víte, že porušení pravidel není tak závažné. V tomto případě je opět potřeba se bránit a žádat snížení částky k vrácení.
Pokud k tomu dojde, obraťte se na nás – pro tyto účely vám skvěle poslouží náš Dotační záchranář.
MÝTUS Č. 3: NEMÁM JAK PŘEDEJÍT TOMU, ŽE V BUDOUCNU BUDU MUSET VRÁTIT DOTACI
Řešení samozřejmě existuje. Jmenuje se prevence. Předtím, než žádost podáte, proveďte důkladnou analýzu dotací, o které žádáte. Dejte si maximální pozor, a to od úplného začátku, kdy dotační titul teprve zkoumáte. Tímto způsobem můžete včas odhalit překážky a třeba si najít alternativní dotaci, která vám bude vyhovovat lépe.
Nezapomeňte ani na pečlivé prozkoumání závazků v právních dokumentech, které se k dotaci vztahují. Ať při načerpání a kontrole nepřijdete na to, že některé povinnosti nejste schopni dodržet. V tomto případě platí „dvakrát měř, jednou řež“.
Pomůže vám s tím i knížka „Co by měl vědět příjemce dotace“, kterou od nás můžete dostat zdarma.
MÝTUS Č. 4: NA ODVOLÁNÍ MÁM HROZNĚ MÁLO ČASU, TO SE NEDÁ STIHNOUT
Omyl. Pokud se chcete bránit proti rozhodnutí poskytovatele dotace, čas máte. Není ho mnoho, ale stihnout se to dá. Na obranu máte obvykle lhůtu od 10 do 30 dnů (přesný počet najdete v poučení nebo přímo u poskytovatele). V tomto období je potřeba jednat. Pakliže jej promeškáte, o možnost reagovat na rozhodnutí poskytovatele přicházíte.
Jakmile se tedy dozvíte, že je něco v nepořádku, ihned nám dejte vědět a my začneme obratem jednat ve váš prospěch.
MÝTUS Č. 5: ÚŘEDNÍCI SI NA MĚ ZASEDLI A CHTĚJÍ MI DĚLAT PROBLÉMY
Ano, s tímto pocitem se u žadatelů o dotace setkáváme často. Věřte ale, že není v zájmu poskytovatele, aby vám ji odebral, když pro to není důvod. I on má na vaší dotaci své cíle, které musí naplnit. Proto doporučujeme argumentovat věcně a uvést vše na pravou míru bez emocí.
Využijte všeho, co pro svou obhajobu máte. Nenechávejte si některé argumenty jako záložní plán, protože už teď mohou zásadně ovlivnit rozhodnutí poskytovatele. A samozřejmě buďte slušní. I když je situace nepříjemná a udělala vám čáru přes rozpočet, věřte, že vstřícnost a lidskost dokáží divy.
A když budete potřebovat pomocnou ruku, náš Dotační záchranář je tu pro vás.
Veronika Divinová
Související články
MÁM ZÁJEM O DOTAČNÍ PORADENSTVÍ
Vyplňte formulář a my se vám co nejdříve ozveme zpět.