Jak poznat výzkum a vývoj ve vašem podniku

Věděli jste, že spousta společností realizuje výzkum a vývoj a vůbec o tom nemá ponětí? Často si totiž myslí, že k tomu potřebují výzkumné pracovníky, nebo dokonce specializované oddělení. Přečtěte si náš rozhovor se Zuzanou Koutnou, dotační specialistkou v GRANTEXU, která se projektům v oblasti výzkumu a vývoje věnuje již 15 let.
Divinova

Veronika Divinová

10. 11. 2022

Zuzana Koutná je opravdovým dotačním expertem. Za svou praxi prošla již více než 350 firemních závodů a provozů, a setkala se tak s mylnými představami o dotacích mezi podnikateli, které jim brání čerpat podporu.

Zuzko, jak poznáš u podniku, že realizuje výzkum a vývoj?

Pokud mi klient tvrdí, že výzkum a vývoj ve společnosti nedělá, tak mu zpravidla pokládám otázku, zda využívá vlastní know-how nebo technologii k tomu, aby mohl nabízet své služby či produkty.

 

Je důležité si totiž uvědomit, že na vašem výzkumu a vývoji v podniku běžně pracují specialisté kvality, technologové, konstruktéři, ekologové, vedoucí údržby a spousta dalších běžných pozic, která na první pohled s výzkumem a vývojem nemá nic společného.

V úvodu jsme zmínili, že pokud podnik obhájí projekt výzkumu a vývoje, tak může získat i podporu na současné provozní náklady.

Ano, přesně tak. Existují dva typy podpory – provozní a investiční. Provozní podpora je poměrně dlouhodobá, uděluje se na 1, 3 nebo i 5 let, a po tuto dobu jsou podniku dotovány provozní náklady na jeho výzkum a vývoj, mezi které patří i např. mzdy současných zaměstnanců, které jsem zmiňovala výše.

Otevřené dotace provozního typu jsou aktuálně Aplikace nebo Trend.

Jaké další podmínky musí podnik splnit?

Výsledkem výzkumu a vývoje je inovativní výstup, který musí splňovat určité podmínky. Inovace se musí dát uplatnit v praxi mezi širší veřejností, nikoliv pouze např. na studijní nebo jiné odborné půdě. Aby měl záměr nárok na dotaci, je nutné, aby následně výsledky podnik uplatnil na trhu. Činnost VaV musí tedy obsahovat prvek novosti, nejistoty, být kreativní, systematická a převoditelná nebo reprodukovatelná.

“Ráda bych zmínila, že pohled na to, co je inovace a co není, je velmi subjektivní, a v konečném důsledku rozhoduje především kvalita zpracovaného projektu,” říká Zuzana Koutná, senior obchodní manažer.

Čím vším tedy může být inovace v podniku?

Pokud hodnotíme to, zda se jedná o inovaci nebo nikoliv, je pro nás nejdůležitější najít unikátnost. Aby společnost získala dotační podporu na svou činnost, je důležitý tzv. stupeň unikátnosti z pohledu daného trhu nebo oblasti.

 

A právě v tomto momentu je velmi důležitá přidaná hodnota specialisty na výzkum a vývoj, který společnosti pomůže danou unikátnost vhodně najít a pojmenovat. Vedení firem se opět často mylně domnívá, že musí vymyslet něco přelomového, ale mnohdy se jedná i o docela malý detail.

“Pokud bych měla pojmenovat unikátnosti projektů, na kterých jsem měla možnost spolupracovat, tak se jednalo např. o nový způsob montáže, způsob výroby nebo změnu parametrů produktu,” doplňuje Zuzana Koutná, senior obchodní manažer.

Závěrem

První otázka, kterou Zuzana Koutná pokládá podnikům, je, zda využívají své know-how nebo technologii k tomu, aby mohli nabízet své produkty nebo služby. Jak byste odpověděli na tuto otázku vy?

 

Pokud je odpověď ano, tak neváhejte a ozvěte se nám. Projekty na výzkum a vývoj patří mezi jedny z nejnáročnějších a nejkomplexnějších. Naši specialisté však na základě svých zkušeností dokáží velmi rychle odhadnout, zda váš projekt má potenciál žádat o podporu v oblasti výzkumu a vývoje, nebo ne. Za naše poradenství platíte až ve chvíli, kdy se nám podaří pro vás podporu získat. Proto si můžete být jisti férovou a profesionální spoluprací.

TIP

Zajímá vás více o tom, jak nastartovat váš výzkum a vývoj v podniku? Podívejte se náš čtyřdílní seriál Dotační rádce.

Rádi byste zažádali o dotaci z programu výzkumu a vývoje?

Ozvěte se nám, rádi Vám se získáním dotace pomůžeme.

Chcete být i nadále v obraze? Sledujte nás.

Divinova

Veronika Divinová

Veronika pro vás pravidelně připravuje newslettery s novinkami nejen ze světa dotací, ale také z oblasti daní, účetnictví, práva, pojištění nebo auditu. Píše a publikuje články a spravuje sociální sítě.

Dotační rádce: Jak na výzkum a vývoj ve vašem podniku – Díl 1.

Máte vlastní projekty výzkumu a vývoje? Nefinancujte tyto nákladově náročné projekty pouze z vlastních zdrojů. Využijete dotačních programů VaV.

Dotační rádce: Jak na výzkum a vývoj ve vašem podniku – Díl 2.

Máte vlastní projekty výzkumu a vývoje? Ve druhém díle našeho seriálu se dozvíte, jaký je rozdíl mezi průmyslovým výzkumem a experimentálním vývojem.

Dotační rádce: Jak na výzkum a vývoj ve vašem podniku – Díl 3.

Máte vlastní projekty výzkumu a vývoje? Ve třetím díle našeho seriálu se podrobněji budeme věnovat přípravě projektu především z pohledu plánování. Přiblížíme vám, jak správně definovat cíle a výstupy projektu, jeho přínosy, klíčové aktivity, časový harmonogram, požadavky na lidské zdroje a technické vybavení.

Dotační rádce: Jak na výzkum a vývoj ve vašem podniku – Díl 4.

Připravujete projekt výzkumu a vývoje? V posledním díle našeho seriálu se dozvíte, jak postupovat při plánování a sestavování rozpočtu projektu, jaká pravidla dodržet a čemu se vyvarovat.

Související články

MÁM ZÁJEM O DOTAční poradenství

Vyplňte formulář a my se vám ozveme zpět co nejdříve.

    *povinné pole




    Scroll to Top