Staronové digitální kompetence a nový školní vzdělávací program (ŠVP)
S novou podobou Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání přijde do školních vzdělávacích programů mnoho změn. Tou výraznou změnou bude začlenění získávání digitální kompetence.
V průběhu povinné školní docházky se mají žáci naučit používat digitální zařízení, aplikace a služby, a využívat je jak ve škole, tak i v běžném životě. Učit se mají o datech, a to kriticky je – získávat, vyhledávat, posuzovat, spravovat i sdílet. Správa digitálního obsahu, efektivní pracovní postupy, reflektování rizik při využívání digitálních technologií – to vše v jednotlivých vzdělávacích oborech RVP. Kromě toho bude informatické myšlení a porozumění principům digitálních technologií vyučováno v novém vzdělávacím oboru Informatika, který nahradí obor Informační a komunikační technologie.
Jak mohou dotace s těmito turbulencemi ve školních vzdělávacích programech způsobených zařazením digitálních kompetencí pomoci?
Integrovaný regionální operační program (dále také jako IROP 2021–2027) podporuje mimo jiné vybudování, modernizace a vybavení odborných učeben základních škol ve vazbě na přírodní vědy, polytechnické vzdělávání, cizí jazyky, práci s digitálními technologiemi pro formální, zájmové a neformální vzdělávání a celoživotní učení.
Myslíte-li to s výukou digitálních kompetencí vážně, můžete z IROP 2021–2027 pořídit do školy interaktivní tabule, interaktivní LCD displeje, projektory, displeje, digitální kina, dokumentové kamery, 3D tiskárny, různé výukově i profesně zaměřené software, řadu robotů a robotických stavebnic, elektronické verze učebnic, sady PASCO atp.
Vybrané odborné učebny je z dotace také možné rekonstruovat a stavebně upravit. Analogicky je možné modernizovat i související kabinety, přípravny a sklady. K tomu všemu můžete posílit i konektivitu na škole (internetové připojení), přeci jen pravděpodobně bude nutné myslet trochu dopředu, když s počítači budete pracovat nejen v učebně informatiky. Tohle vše můžete díky dotaci provést.
Abychom však byli úplní, na vše můžete získat 85% dotaci za předpokladu, že k učebnám zajistíte bezbariérový přístup (výtah, plošina, rampa, schodolez) a ve škole bude dostupné bezbariérové sociální zařízení. Pokud byste školu bezbariérovou nyní neměli, i samotné zajištění bezbariérovosti může být součástí dotovaného projektového záměru. Kmenové učebny bohužel vybavit nelze, ale pokud se jedná o učebnu, v níž je minimálně z 51 % vyučován odborný předmět, jedná se už o zázemí, které je možné podpořit z dotací.
Akreditované vzdělávání učitelů, aby s danými technologiemi uměli pracovat, v IROP 2021–2027 podpořit nelze. Je i tak přesto nutné myslet na to, že právě nedostatečné vzdělání pedagogů pro práci s danými technologiemi může být rizikem projektu. Digitálně kompetentní učitel ale nemusí být pouhým snem. Potíže spojené s pandemií COVID-19 se mnoho věcí na digitální šachovnici ulehčily a urychlily.
Webové stránky se dnes již hemží příklady dobré praxe (např. digitalnikompetence.cz). Proto není zapotřebí se digitálních kompetencí v RVP ani v ŠVP bát.
Chcete mít jistotu, že podáte úspěšný projekt? Ozvěte se vám, rádi vám se získáním dotace pomůžeme.
Veronika Divinová
Neseme odpovědnost spolu s vámi
Za naše služby nám náleží odměna až po úspěšném získání vaší dotace. Realizujeme proto pouze takové projekty, které mají vysokou šanci na úspěch. Nemarníme zbytečně váš čas a neslibujeme vám nemožné. Naprostá otevřenost je klíčovým pilířem naší spolupráce.
Související články
MÁM ZÁJEM O DOTAČNÍ PORADENSTVÍ
Vyplňte formulář a my se vám co nejdříve ozveme zpět.