Případová studie: Digitalizace procesů v tradiční české pekárně

Zajímá vás, jak probíhá projekt digitalizace podniku při čerpání dotační podpory a kde všude může podnik díky digitalizaci ušetřit? Připravili jsme pro vás případovou studii, která vám umožní nahlédnout do jedinečného projektu českého podniku s více než 60letou tradicí.
Divinova

Veronika Divinová

12. 2. 2024
Pekárna

Specialisté GRANTEXU provázeli českou pekárnu s dlouholetou tradicí dotační výzvou The Country for the Future, ve které podnik úspěšně žádal o dotační podporu ve výši více než 3,5 mil. Kč. Pekárna zahájila projekt digitalizace a automatizace procesů, jehož cílem bylo snížení provozních nákladů, zvýšení tržeb, tvorba uživatelsky přívětivějšího prostředí jak na straně vedení, zaměstnanců i klientů, ale také završení environmentální zodpovědnosti podniku.

DIGITALIZACE PEKÁRNY

Celkové výdaje: 7 160 545 Kč
Dotace: 3,5 mil. Kč

Digitalizace pekárny přinesla několik zásadních vylepšení, která pozitivně ovlivní práci managementu, zaměstnanců, zvýší komfort na straně zákazníků a v neposlední řadě posílí postavení značky na trhu i zvýší její konkurenceschopnost. Jednotlivé benefity dopadají také významně na snížení nákladů ve společnosti.

 

Manažerský informační systém (MIS)
Přesná a aktuální data
GPS systém do automobilů
Vyšší kontrola nad řidiči a jejich jízdami
Mobilní aplikace pro obchodní zástupce
Zkvalitnění obsluhy zákazníků
 Software pro plánování tras řidičů
Efektivnější logistika
Online objednávkový systém pro zákazníky
Zvýšení zákaznického komfortu

Snížení nákladů v oblasti

Celý projekt měl také pozitivní dopad v oblasti životního prostředí. Snížení objemu spotřebovaných pohonných hmot a emisí.

Fúze jako akcelerátor

Pekárna v nedávné době prošla fúzí, která stála na počátku samotného projektu. Vedení podniku si uvědomovalo, že aktuální řízení je již v novém rozsahu dlouhodobě neudržitelné, a tak se rozhodlo využít na plánované investice do digitalizace a automatizace procesů příležitosti Ministerstva průmyslu a obchodu ČR – dotační výzvy The Country for the Future.

S realizačním týmem v podniku jsme vytvořili projekt, na jehož cíli nacházíme organizační inovaci. Inovaci, která vedení podniku přináší detailní přehled o jednotlivých procesech v reálném čase a umožňuje při nižších nákladech i personálních kapacitách uspokojit větší množství zákazníků.

Digitální transformace

Projekt jsme rozvrhli celkově do 4 etap, které se postupně implementovaly během let 2021 a 2022.

 

Rozšíření současného ERP systému o MIS


Jedním z nástrojů, jak umožnit vedení podniku detailněji sledovat jednotlivé procesy, výkony, data a jak být flexibilnější během rozhodování a reagování na nové změny, je manažerský informační systém (MIS). Ten podnik zakoupil od současného dodavatele ERP systému v lite verzi, která plně dostačuje požadavkům podniku. Implementace trvala 6 měsíců a během této doby probíhala školení mezi zaměstnanci a také přizpůsobování prostředí systému tak, aby maximálně reflektovalo potřeby společnosti. Pekárně se implementací manažerského informačního systému úspěšně podařilo opustit tiskové zprávy a přejít na podrobné analýzy využívající velmi přesná a aktuální data.

 

Pořízení GPS systému do automobilů a softwaru pro plánování tras provázané s ERP
Pořízení GPS systémů do automobilů společně s novým softwarem pro plánování tras přineslo podniku vyšší kontrolu nad řidiči i jejich jízdami, ale také vyšší efektivitu při samotných rozvozech zboží – výsledkem této dílčí inovace je snížení nákladů i emisí. Pro pekárnu je ekologie velmi důležitá a v rámci logistiky využívá téměř výhradně automobily s pohonem na CNG. Efektivní logistika nyní vede ještě k menší zátěži na životní prostředí než dosud. Jedná se o inovaci na úrovni vyspělých firem v České republice.

Implementace etapy probíhala 12 měsíců, během kterých bylo nutné zrealizovat výběrové řízení jak na dodavatele GPS systému, tak i na dodavatele systému pro plánování dopravy.


Mobilní aplikace pro obchodní zástupce
Jedná se o inovaci velmi podobného charakteru jako v případě efektivního řízení logistiky s rozdílem, že efektivní řízení činnosti obchodních zástupců nemá na českém trhu obdoby, a proto zde hovoříme o inovaci světové úrovně. Management společnosti získává detailní přehled o činnosti obchodních zástupců, kterým se díky aplikaci významně usnadňuje plánování termínů schůzek nebo trasy po regionech, což vede ke zkvalitnění obsluhy zákazníků i ke snížení nákladů a emisí.
V rámci 12měsíční implementace probíhala hloubková analýza potřeb, poptávka dodavatele, definování podkladů pro implementaci a customizaci s dodavatelem, příprava dat k migraci, implementace ve společnosti a zaškolení zaměstnanců.

Digitální objednávkový systém pro B2B zákazníky
V rámci projektu digitalizace a automatizace společnost nemohla opomenout samotné objednávání produktů, které do té doby neexistovalo v automatizované a digitální podobě, a tak bylo jak pro klienty, tak i zaměstnance významnou administrativní zátěží.
V prvních krocích podnik vyhlásil výběrové řízení na dodavatele objednávkového systému, který bude propojitelný s ERP systémem a jehož prostředí nejlépe vyhoví potřebám pekárny. Bylo nutné také analyzovat nejvhodnější funkcionality, kterými by měl systém disponovat. Po výběru dodavatele následovalo testování a úpravy veškerých nastavení na míru potřebám podniku a import dat – produktů, zákazníků, cen v čase, cenotvorby, cenových pásem, závozových dní, časů objednávek, obchodních zástupců nebo množiny vedoucích prodejen. Importovaly se však i faktury, dodací listy a objednávky.
Vznikl B2B e-shop s možností registrace klienta, kde lze kontrolovat historické i aktuální objednávky a v případě zájmu je jednoduše i opakovat. Zákazníci nakupují na základě aktuální nabídky i personalizovaných cen a využívají slevových cenových nabídek nebo množstevních slev. Výsledné řešení nabízí vše, co se od moderního B2B e-shopu očekává a je významnou časovou úsporou pro všechny zúčastněné, ale nezanedbatelným zvýšením uživatelského komfortu.
Implementace etapy probíhala po dobu 12 měsíců a zahrnovala výběrové řízení, testování systému a import veškerých dat.

Navýšení tržeb o 15,6 mil. Kč

V rámci projektu bylo nutné také kvantifikovat přínosy v následujících 5 letech – v době udržitelnosti. Čísla za první rok udržitelnosti jsou pro podnik závazná a jejich nedosažení by mohlo znamenat krácení, či dokonce odebrání dotační podpory. Dle předpokladů očekáváme během následujících 5 let navýšení tržeb o 15 650 000 Kč a úsporu nákladů v celkové hodnotě 4 000 000 Kč. Náklady na projekt se vrátí během doby udržitelnosti v provozním zisku a více než dvojnásobně v nových tržbách.

Realizace projektu proběhla dle původních plánů, a to pouze se zanedbatelnými odchylkami. Plánované náklady na projekt jsme vyčíslili na 7 087 511 Kč a skutečné vynaložené náklady byly 7 160 545 Kč.

Chcete být i nadále v obraze? Sledujte nás.

THE COUNTRY FOR THE FUTURE

Podpora širokého spektra aktivit, jejichž výstupem je nejen inovace organizační, ale také inovace výrobku, služby nebo postupu. Inovace musí disponovat prvky digitalizace.

 

Výzkum & vývoj – mzdy, režie, materiál, odpisy, smluvní výzkum nebo patenty

Nákup softwarů, systémů a aplikací

Nákup poradenských a podpůrných služeb

Nákup nástrojů, přístrojů a jiného vybavení

Divinova

Veronika Divinová

Veronika miluje psaní a již od studií obdivovala umění marketingu. Po dokončení magisterského oboru Management a podnikání na Newton University se proto rozhodla plně rozvíjet právě v marketingu. Její nejsilnější parketou je copywriting, e-mail marketing a sociální sítě.

MÁM ZÁJEM O DOTACE

Vyplňte formulář a my se vám co nejdříve ozveme zpět. 

    *povinné pole





    Přejít nahoru